Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   62


Paweł "Veeroos" Kuryło


Cześć. Dzisiaj będzie sztywno i poważnie (to nie ja, to garnitur). W #25 nr'e internetowego magazynu Sekret Service Next Generations, w dziale "Odgłosy Wojny" znajdziecie drodzy Państwo artykuł poświęcony wybitnemu kompozytorowi muzyki growej, jakim jest Pan Yatsunori Mitsuda. Jego niezwykłe wyczucie, styl i melodyczna niezwykłość jest tak porażająca, że musiałem, po prostu musiałem go Państwu zaprezentować. Kolejną stronę zaś poświęciłem starszej, aczkolwiek jak na czasy jej powstania i rodzaj samej gry bardzo dobrej ścieżce muzycznej z Cadillacs & Dinosaurs (cóż za oryginalny tytuł). Tak więc... (Z)ŁAP JE WSZYSTKIE! :D



YATSUNORI MITSUDA
Urodził się w Tokuyame (prefektura Yamaguchi, Japonia), a wychował w Kumake. Jak wszyscy wielcy kompozytorzy muzyki growej i nie tylko, będąc dzieckiem pobierał lekcję gry na pianinie. Bardziej jednak pociągał go sport, dzięki czemu nie zajął się muzyką na poważnie. Interesował się także komputerami, na których uczył się programować proste utwory i gry.



W okresie liceum, po krótkiej fascynacji golfem, zainspirowany Blade Runner'em i twórczością Henry'ego Mancini'ego, postanowił na szczęście wrócić do muzyki. Nadszedł czas studiów. Młody Mitsuda w tym czasie przeprowadził się do Tokio i dostał się do Junior College of Music. Pomimo kiepskiej reputacji uczelni otrzymał on od swych wykładowców (w większości praktykujących muzyków) rzetelne wykształcenie. Po pewnym czasie jeden z jego profesorów, pracujący w branży gier komputerowych, pokazał Mitsudzie ogłoszenie o naborze do muzycznego działu firmy Squaresoft. Mitsuda szybko wysłał próbki swojej twórczości pod wskazany adres. Minęło trochę czasu i został zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Z tego co mówi w wywiadach, ponoć poszła mu fatalnie, ale i tak, w kwietniu 1992-ego roku, dostał pracę w zespole dźwiękowców. Mimo zajmowanego oficjalnie stanowiska "kompozytora", praca Mitsudy przypominała bardziej pracę inżyniera dźwięku - człowieka, który dostosowuje do realiów gier video muzykę skomponowaną przez inne osoby. W końcu puściły mu nerwy i w 1995 roku roku postawił ultimatum Hironobu Sakaguchi'emu, zastępcy dyrektora Squaresoftu: dajcie mi tworzyć, albo odchodzę. Udało mu się osiągnąć zamierzony efekt. Został przydzielony do zespołu pracującego nad grą Chrono Trigger (SS-NG #14). Pod czujnym okiem Nobuo Uematsu, Mitsuda skomponował większość użytych w grze utworów. Co było dalej chyba wiedzą wszyscy :) Soundtrack z Chrono Trigger zrobił furorę wśród fanów gry i nie tylko. Dalej Mitsuda pracował jeszcze nad czterema kolejnymi projektami Squaresoftu, z których ostatni to Xenogears z roku 1998. Od tego czasu działał już jako wolny strzelec, ale nadal współpracował ze Squaresoftem, chociażby przy Chrono Cross'ie (opis OST'a wkrótce) - następcy Chrono Trigger.





DYSKOGRAFIA
Final Fantasy V [1992]
Secret of Mana [1993]
Live a Live [1994]
Chrono Trigger [1995]
Xenogears [1998]
Final Fantasy Anthology [1999]
Chrono Cross [1999]
Shadow Hearts [2001]
Legaia 2 - Duel Saga [2001]
Xenosaga - Episode I [2002]
Final Fantasy Anthology (Edycja Europejska) [2002]
Breath of Fire - Dragon Quarter [2003]





POST SCRIPTUM'S
PS(X). Spotkałem się także z pisownią jego imienia jako Yasunori. Prawdopodobnie jest to błąd, w grach jest Yatsunori :)
PS(2). Artykuł powstał w oparciu o materiały zawarte na stronie http://www.mobygames.com.
PS(3). Specjalne podziękowania w tym odcinku lecą w stronę Towarzysza Genoshy. DZIĘKI! :D



  Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   62